Het Parkmanagement maakt werk van een duurzame aanpak voor onze bedrijventerreinen. Acties die nodig zijn om de terreinen toekomstbestendig te houden, de energievoorziening te borgen en ondernemers te laten profiteren van een collectieve aanpak op gebieden waar men alleen niet toe instaat is. Momenteel wordt gewerkt aan een energie-hub, waardoor bedrijven profiteren van het uitwisselen van duurzaam opgewekte energie, zo de netcongestie aangepakt wordt en er ruimte is voor collectieve laadpleinen voor bijvoorbeeld de vele elektrische voertuigen van ondernemingen of klanten van ondernemingen op onze terreinen.
Nederlandse bedrijventerreinen worstelen vaak met een goede collectieve aanpak van het energievraagstuk voor de korte en lange termijn en het meer duurzaam inrichten van processen en de omgeving. Uit studies, ervaringen in andere provincies en door overkoepelende ondernemersorganisaties wordt gewezen op een goed uitgebalanceerde collectieve aanpak met eventueel een juridische entiteit die ook collectief gevormd is.

Het bestuur van het PMK, gesteund door de ALV dit najaar, maakt werk van een verantwoorde, overzichtelijke en ondernemers faciliterende aanpak, die projectmatig is opgezet en stapsgewijs nu wordt uitgerold. Het proces wordt uitgewerkt door Nico Dijkdrent en begeleidt door een stuurgroep vanuit het bestuur PMK. Daarnaast is samenwerking gezocht en gevonden met partijen zoals de gemeente Katwijk en Rabobank Leiden e.o. (met een werk- en stuurgroep en een gemeenschappelijke geformuleerde agenda) en de opzet ingebed in samenwerkingsvormen zoals Economie071 (nu Key Region Leiden geheten), zodat kennis gedeeld en geborgd wordt en de uitvoering geen eilandkarakter kent maar een meer in de regio ingebed beleid. Wel, zoals blijkt uit de reacties, zijn de activiteiten op onze terreinen inspirerende voorbeelden voor andere regio’s en krijgen deze waardering van instanties zoals de provincie Zuid-Holland en het bestuurslichaam Holland-Rijnland. Toch gaat het er niet om goede sier te maken in de beeldvorming, maar effectief en ondernemers faciliterend beleid te voeren met concrete uitkomsten.
Momenteel staat de ontwikkeling van twee hubs in voorbereiding en wordt gewerkt aan de mogelijkheden van laadpleinen op ’t Heen, zodat elektrisch voortgedreven voertuigen daar snel en effectief kunnen laden. Belangrijk daarbij is het benutten van duurzaam opgewekte energie, zodat er geen extra energie nodig is die door vormen van netcongestie niet beschikbaar komt. Medio november ligt besluitvorming voor in de stuurgroep met bestuurlijke vertegenwoordigers van de gemeente en het PMK. Een route die ook verlopen dient te worden om in aanmerking te komen voor vormen van subsidie van (lokale) overheden.
Entiteit
Een belangrijk issue is de juridische en organisatorische opzet van een entiteit die nodig is bij het ‘verdelen’ van energie en het gebruik op de laadpleinen. Het PMK neemt bij de ontwikkeling hiervan het voortouw, zij het dat zeer waarschijnlijk een aparte stichting daarvoor per bedrijventerrein (of deel daarvan) opgericht moet worden. Dat blijkt uit adviezen van diverse partijen, landelijke ondernemersorganisaties en energieleveranciers. Belangrijk blijft dat ondernemers via collectieve constructies, zoals het PMK, sturing hebben op de ontwikkeling. In de volgende nieuwsbrief leest u meer hierover.