De komende dagen voert het bestuur van het PMK meerdere gesprekken met raadsleden over het collegevoorstel de kruisingen met de op- en afrit van de N206 bij de entree van het bedrijventerrein ’t Heen met verkeerslichten te reguleren. Het bestuur van het PMK beargumenteert waarom het voorstel van het college ongewenst is, welke alternatieven voorgedragen zijn en bestrijdt de opmerking van wethouder Mostert dat er vooraf een vorm van participatie was. “Onzin,” aldus het bestuur. “De wethouder herhaalde in een kort overleg slechts het collegevoorstel en ging op geen enkele manier in op de door ons genoemde alternatieven”.
“De wethouder heeft onzes inziens op geen enkele wijze de indruk gewekt een serieus gesprek over het collegevoorstel, verwoord in de raadsbrief Verkeer, met ons aan te gaan”, aldus voorzitter Henk Oostingh van het PMK. “Het voorstel gaat uit van verkeerslichten bij de op- en afritten N206 bij de Hoorneslaan en Ambachtsweg en het weghalen van de rotonde bij de entree van het bedrijventerrein. Een idee waar we het absoluut niet mee eens zijn.”
“Dat we meerdere gesprekken met ambtenaren van de afdeling Verkeer voerden, is juist. Helaas wisselde de ambtelijke bezetting regelmatig zonder dat informatie onderling overgedragen leek te worden. Onze ideeën en onderbouwde visies, waar men ambtelijk enthousiast over was, raakten zoek of waren later onbekend. De kern van onze suggesties was om het fietsverkeer aan de noordzijde van de Ambachtsweg ter hoogte van de kruisingen met op- en afritten N-206 weg te nemen en het langzaam verkeer aan de zuidzijde te laten plaatsvinden (deels op de ventweg en de bestaande fietspaden), een oversteek naar de fietsroute naar het noorden voorbij het huidige benzinestation op de Ambachtsweg aan te leggen en eventueel een fietstunnel te maken vanaf de zuidzijde Ambachtsweg richting de Hoorneslaan.”
“Een aanvullend bezwaar van het PMK is dat de gemeente kijkt naar een te klein deel van de Hoorneslaan en dat het effect van regulering met verkeerslichten een impact heeft op een veel groter gebied. De Hoorneslaan is een van de hoofdaders voor het ontsluiten van het bedrijventerrein, waar al meerdere overgangen voorzien zijn van verkeerslichten. Vooral voor het fietsverkeer naar de wijken noordelijk van de Hoorneslaan en de grote vestiging van voortgezet onderwijs van Pieter Groen.”
Irritatie
Uit een beoordeling van de huidige verkeersonderzoeken blijkt dat het om valide onderzoek gaat dat lijkt toe te werken naar verkeerslichten voor een oversteek aan de noordzijde voor het langzaam verkeer, maar dat dit geen verkeersaspect is, maar een politieke keuze. Het bezwaar van het Parkmanagement, ondersteund door de Katwijkse Ondernemersvereniging (KOV), is dat de bereikbaarheid van het bedrijventerrein op meerdere tijdstippen sterk afneemt, het de aantrekkelijkheid voor ondernemers om zich op ’t Heen te vestigen vermindert en het vooral lastig wordt voor medewerkers de bedrijven te bereiken.
“Dit college lijkt niet te werken aan een integrale kwalitatieve verbetering van het bedrijventerrein. Een onderzoeksbureau stelde afgelopen maanden op verzoek van dit college – met inbreng van het bedrijfsleven en vooral het PMK – een visie op om het enigszins gedateerde terrein een kwalitatieve impuls te geven. Dat staat haaks op deze beweging dat de bereikbaarheid beperkt wordt en vooral bij de entree van het bedrijventerrein filevorming en opstoppingen creëert. Bedrijventerrein ’t Heen heeft juist een positieve impuls nodig. De ondernemingen gezamenlijk zorgen voor een grote economische waarde en werkgelegenheid voor ruim 3000 mensen. Ondernemers irriteren, plannen door drukken en niet lijken te luisteren, passen daar niet bij”, aldus de voorzitter van het PMK