Uniek project basisscholen om jongeren te enthousiasmeren voor techniek

Algemeen


Hoe betrekken we leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs bij een wereld waarin techniek, ontwerp en uitvoering steeds belangrijker worden? Vanuit deze vraag deden de Dubbelburg, Daltonschool Katwijk en De Verrekijker samen met Vakcollege Rijnmond een aanvraag om een verkennend, verleidend en vooral uitdagend pakket aan lessen in een speciaal daartoe ingerichte lesomgeving aan te bieden. De start van dit Steam-project was vorige week vrijdag op de openbare basisschool de Dubbelburg, waar ook de vertegenwoordigers van de andere openbare basisscholen uit Katwijk aanwezig waren.

De Valkenburgse leerling Keet uit groep zeven van de Dubbelburg vatte haar interesse kernachtig samen: “Ik houd van ontdekken.” Vandaar dat ze graag meedoet met het programma Steam – Steam staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics – waar aan de hand van een duidelijke vraag en instructie jongeren uitgedaagd worden oplossingen te bedenken, te ontwerpen en daarna uit te voeren. “Meestal gebeurt dit in kleine groepjes,” aldus begeleidend docenten Bart van Vakcollege Rijnmond, die met zijn collega Roy de leerlingen ondersteunt in het speciaal daartoe ingerichte Steam-lokaal op de Dubbelbrug in Valkenburg.

Vooraf aan de formele opening door een aantal leerlingen vertelde de penvoerder van het project, directeur Marion van der Helm van de Dubbelburg, hoe fijn het is dat er voor de drie openbare basisscholen in Katwijk nu ruimte in een goed geoutilleerd leslokaal is en er daarmee mogelijkheden zijn om te experimenteren en vooral bezig te zijn met het ontwerp en de uitvoering van de projecten. De lessen worden ondersteund door twee beroepsgerichte docenten van het Vakcollege aan leerlingen die aan de hand van opdrachten, speciale leskaart en gerichte vragen aan de slag gaan. “Het proces is daarbij ook van belang,” benadrukt docent Bart, die de fases van bedenken, uitvoeren en samenwerken ziet als werken aan nuttige competenties voor deze leeftijdsgroep.

Marion van der Helm gaf aan dat de drie basisscholen blij zijn met de toekenning van de projectaanvraag en dat daarmee geld beschikbaar komt voor de inrichting van de lesruimte en vooral ook het vervoer van de groepjes leerlingen van de andere scholen naar de Dubbelburg in Valkenburg. “Daarbij is de samenwerking met Vakcollege Rijnmond uitstekend en worden de lessen verzorgd door professionals in het technisch onderwijs.”

Enthousiasmeren

Directeur Erik Hazenoot van Vakcollege Rijnmond ziet deze samenwerking vooral als een uitstekend middel om jongeren te enthousiasmeren en thuis te laten geraken in meerdere vormen van techniek. “Techniek houdt onze samenleving draaiend en vraagt om enthousiaste en geïnteresseerde leerlingen. Hopelijk is dit Steam-project daartoe een mooie kweekvijver.” Ook is hij blij met vormen van samenwerking met het bedrijfsleven. Via het Parkmanagement Katwijk krijgen we niet alleen support, maar ook benodigde materialen en, als het past bij een project, mogelijkheden om een kijkje te nemen bij het bedrijfsleven. In de tussentijd waren groepjes leerlingen al onder begeleiding aan de slag gegaan. Samen met een vriendinnetje bekijkt Keet het ontwerp van een functionerende knikkerbaan.

Foto: Opening Steam-lokaal

Foto2: Keet ( r ) bij de knikkerbaan