Tweede helft ALV stemt in met nieuwe periode voorzitter

Algemeen


Voorzitter Henk Oostingh is op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van 25 september voor een nieuwe periode van vier jaar verkozen tot voorzitter van het Parkmanagement Katwijk. De aanwezigen gingen tevens akkoord met de investeringsbegroting, die penningmeester Jan van den Anker presenteerde. De bijeenkomst bij garage Dijksman aan de Ambachtsweg was het vervolg op de ALV van 12 juni, waar – onterecht bleek achteraf – onduidelijkheid heerste over de stemprocedure. Met bijna 40 man was de opkomst op deze vervolgbijeenkomst van de ALV, met een beperkt aantal agendapunten en een toelichting van wethouder Knape op Duurzaamheidsbeleid van de gemeente, tevredenstellend. Aansluitend volgde een hapje en een drankje.

De voorzitter opende om 17.05 uur de vergadering en heette de aanwezigen en in het bijzonder wethouder J. Knape, hartelijk welkom. Hij gaf aan dat deze vergadering een voortzetting is van de ALV van 12 juni 2024, omdat toen een aantal procedures en reglementaire punten aan de orde kwamen, waar vandaag verder op ingegaan wordt. De voorzitter constateerde dat de rondgestuurde agenda akkoord was en gevolgd kon worden.

Na de opening gaf de voorzitter een toelichting op (stem)procedures en uitgangspunten. Hij meldde dat de stichting Ondernemersfonds Katwijk (OFK) op 24 januari 2011 opgericht werd met als doelstelling het gericht inzetten van middelen ten behoeve van collectieve belangenbehartiging: Zaken ter hand te nemen die voor de individuele ondernemer lastig of niet te doen zijn, maar wel van belang zijn voor het collectief.

De stichting OFK verkrijgt haar middelen uit een opslag van 10% op de door de gemeente over niet-woningen geheven onroerendezaakbelasting (OZB). Op 3 maart 2011 is met de gemeente Katwijk een convenant gesloten waarin de afspraken met de gemeente zijn bekrachtigd. OZB betalen in beginsel de eigenaren van het betreffende onroerend goed maar ook de huurders van dat onroerend goed. Dat zijn vaak de in het onroerend goed gevestigde ondernemers of ondernemingen. Vanuit de stichting OFK is destijds een aantal verenigingen opgericht waaronder de vereniging Belangenbehartiging ’t Heen Klei-oost, afgekort BVHK. Tijdens de ALV van 25 september 2018 is besloten tot een naamswijziging van BVHK in Park Management Katwijk.

Toetsing

Naar aanleiding van de ALV op 12 juni jl. en de daar gemaakte opmerkingen wie nu de leden van het PMK zijn, hebben wij de afgelopen weken een juridische toetsing laten uitvoeren op de statuten en zijn wij te rade gegaan bij de ‘stichters’ ten tijde van de oprichting. Wij willen de uitkomst hiervan kort toelichten.

In deze statuten, die de lid-bedrijven vooraf met de uitnodiging voor de ALV kregen, is vastgelegd in artikel 3 lid 1 dat leden uitsluitend rechtspersonen of personen kunnen zijn die rechthebbende zijn tot het registergoed waarover de OZB-heffing van toepassing is, ongeacht of dit het eigenaren deel is of het huurders deel. Ook lid zijn zij die door het bestuur daartoe zijn uitgenodigd en hun lidmaatschap hebben aanvaard. Deze uitnodiging is kort na de oprichting van het BVHK door de toenmalige parkmanager Ada Moesbergen verzonden naar de bekend zijnde bedrijven. Dit sluit ook aan bij de doelstelling van het OFK en de overige opgerichte vereniging, dat het lidmaatschap geldt voor alle ondernemingen in het betreffende gebied mits zij bijdragen in de OZB-belasting.

Een andere vraag op de laatste ALV was of wij voldoende inzicht hadden welke ondernemingen er aan deze criteria voldoen. Enerzijds is ons ledenbestand gebaseerd op de postcodes zoals die door de gemeente worden gehanteerd. In verband met de privacywetgeving mag de gemeente geen verdere NAW-gegevens van deze ondernemers verstrekken. Anderzijds beschikte het PMK naast de info van de gemeente niet over een – laten we stellen – 100% dekkende actuele ledeninformatie. De actie die wij na de ALV van 12 juni ondernamen is om bedrijven in ons gebied te benaderen en te onderzoeken of de op het adres gevestigde ondernemingen voldoen aan de criteria en, indien dit het geval is, hen bekend te maken dat zij lid zijn van het PMK, tenzij zij het lidmaatschap niet aanvaarden. Ik kan u berichten dat van de ca 300 aangeschreven bedrijven (ondernemers) er niet 1 is geweest die het lidmaatschap niet aanvaard heeft.

Een tweede actie die wij inzetten is dat wij bij alle maandberichten een melding / vraagstelling hebben opgenomen om wijzigingen van de ondernemingen door te geven aan de ledenadministratie. Omdat wij ervan overtuigd zijn dat je alleen met de vermelding van deze vraag het ledenbestand op termijn niet actueel houdt, hebben wij als derde actie een medewerkster voor de ledenadministratie aangetrokken om het ledenbestand te monitoren, zo nodig bedrijven te bezoeken en zeker nieuwe ondernemers welkom te heten bij het PMK. Het bestuur gaat ervan uit dat met deze acties het leden bestand actueel en up-to-date zal blijven.

Uitnodiging

Conform artikel 14 van de statuten hebben wij nu de leden uitgenodigd voor deze vervolg ALV en bij de uitnodiging kregen de leden de statuten, het jaarverslag het werkplan van het PMK en de agenda toegezonden. Daarnaast is op onze website het verslag van het eerste deel van de ALV van 12 juni gepubliceerd. Wat de procedures betreft:

  1. Elk lid heeft in de vergadering 1 stem, voor zover niet anders wordt bepaald vindt besluitvorming plaats bij volstrekte meerderheid van stemmen.
  2. Voor aanvang van de vergadering zijn alle aanwezige geregistreerd en is het stemrecht gecontroleerd.
  3. Om te voorkomen dat er wederom een te lange periode tussen ALV ontstaat heeft het bestuur de volgende data in concept vastgesteld (deze data zullen vermeld worden op de website van het PMK):
    • ALV 2025 op 18 juni, ALV 2026 op 10 juni en ALV  2027 op 9 juni
    • Het bestuur heeft tevens besloten om voor 2025 naast de ALV ook kwartaal bijeenkomsten te organiseren: dinsdag 7 januari vanaf 17 uur; maandag 14 april 2025 vanaf 17 uur; ALV 18 juni 2025 vanaf 17 uur;
    • Woensdag 28 oktober terugkoppeling o.a. referentiegroepen/ studenten

Vragen

De toelichting van voorzitter Henk Oostingh leidde tot een beperkt aantal vragen.

Vraag: staat er in de statuten een minimale opkomst vermeld.

Antwoord: nee. De aanwezigen op de ALV hebben zonder restricties stemrecht.

Vraag: indien een ondernemer meerdere panden heeft, heeft hij dan evenveel stemmen als panden?

Antwoord: de statuten geven aan dat een gevestigde ondernemer en of pandeigenaar 1 stem heeft op de ALV.

Vraag: Zorgt het PMK voor relevantie informatie-deling?

Antwoord: zo ver dat in ons vermogen ligt, ja. Dat gebeurt in eerste instantie op de website en desgewenst ook in de digitale nieuwsbrief.

Bestuursverkiezing

Namens het bestuur gaf Dick van der Plas een toelichting op de zittingsperiode, het rooster van aftreden en de procedure herbenoeming bestuursleden. Hij stelde voor om Henk Oostingh te herbenoemen voor een volgend periode van 4 jaar. De ALV ging met applaus akkoord. Henk Oostingh gaf aan de benoeming te accepteren en er met dit bestuur veel zin in te hebben om door te gaan als voorzitter en daarmee de belangen van de ondernemers te behartigen en collectieve oplossingen te zoeken voor problemen die een individuele ondernemer niet kan oplossen/aanpakken. Hij wil daarvoor samenwerken met derden, zoals het gemeentebestuur.

Financiën

Penningmeester Jan van den Anker gaf aan dat tijdens de ALV op 12 juni de begroting goedgekeurd is en afgesproken werd dat het bestuur jaarlijks een toelichting geeft en plannen voorlegt voor het project Duurzaamheid. Samen met de accountant van het PMK stelde hij de op de ALV getoonde investeringsbegroting op, waaruit blijkt dat het gespaarde vermogen de komende jaren nodig is om de verplichtingen uit ALV- en bestuursbesluiten aan te gaan. Het vermogen wordt besteed aan activiteiten die ondernemers aangaan, c.q. ondersteunen, aldus de penningmeester. Bijvoorbeeld de collectieve beveiliging, camerabewaking en projectaanpak Duurzaamheid. De investeringsbegroting geeft daarbij aan dat in 2031 het vermogen conform de in de ALV voorgelegde plannen nagenoeg besteed is.

Jan van den Anker bevestigde op een vraag de hoogte van de investeringen voor project Duurzaamheid en constateerde eveneens dat het om een flink bedrag gaat. Het bestuur rekent wel de komende jaren op externe gelden voor de lokale aanpak duurzaamheid. De op de ALV aanwezige en stemgerechtigde voorzitter van het OFK gaf aan dat het bestuur van het OFK constateerde dat de inname van het OFK sinds 2023 hoger ligt doordat er meer panden zijn en de gemeentelijke onroerendgoedbelasting steeg. Hij verwacht daarom een substantiële verhoging van de bijdrage naar de trekkingsgerechtigden zoals het PMK. De ALV stemde in met de toelichting en getoonde investeringsbegroting.

Project Duurzaamheid

Omdat het bestuurslid en portefeuillehouder Rob Grimbergen afwezig was (onverwachte vertraging op Schiphol) gaf de voorzitter een toelichting op aanpak projectplan Duurzaamheid en met name de start nu met referentiegroepen en inzet van studenten. Deze referentiegroepen bestaan uit circa 30 betrokken ondernemers van onze bedrijventerreinen die gevraagd en ongevraagd advies geven aan het bestuur bij de uitvoering van het projectplan Duurzaamheid. Het gaat daarbij om de thema’s Circulariteit, Mobiliteit en Energie. Thema’s waar eerder dit jaar studenten in opdracht van het bestuur onderzoek naar deden, ondernemers op bevroegen en deelrapporten over opstelden. Ook voor de komende maanden is inzet van studenten binnen deze thema’s afgesproken.

Het projectplan Duurzaamheid wordt op uitvoering begeleid door een projectmanager (Nico Dijkdrent) en parkmanager Aad van Duijn. Bij voorbereiding en uitvoering wordt samengewerkt met de gemeente. In opdracht van PMK en gemeente is inmiddels onderzoeksbureau Stimular gevraagd een onderzoeksrapport te produceren, deels uit provinciale subsidie, dat bijna af is en aan de orde komt in de referentiegroepen.

De voorzitter schetste dat er bij de aanpak en uitvoering integraal gedacht en verkend wordt, waarbij ook de mede door het PMK gewenste revitalisering van delen van het bedrijventerrein (zoals zuidoosthoek ’t Heen) extra mogelijkheden bieden bij een opzet van een passend duurzaam beleid. Vanuit de ALV waren er geen (aanvullende) vragen, c.q. opmerkingen.

Wat ter tafel komt

Geen, waarop de voorzitter de vergadering om 18.05 uur sloot.

Aansluitend hield wethouder Jacco Knape een bijdrage over de gemeentelijke aanpak Duurzaamheid.

Na de ALV was er gelegenheid om een drankje en hapje te nuttigen.