Sinds de start van het Parkmanagement Katwijk vervult het PMK de rol van het voormalige KBOR (Kontakt Onderwijs Beroepsleven regio Katwijk). Een eind zeventiger jaren opgerichte samenwerkingsvorm om jongeren te enthousiasmeren voor beroepsgerichte opleidingen, de onderwijsinstelling meer te laten samenwerken met het bedrijfsleven en om gezamenlijk bijeenkomsten te organiseren zodat een mogelijke kloof tussen onderwijs bedrijfsleven gedicht wordt. De lokale overheid toonde betrokkenheid door partijen bij elkaar te brengen en eventueel mede financieel activiteiten mogelijk te maken. Het PMK werkt jaarlijks namens de ondernemers aan het organiseren van oriëntatiestages, verzorgen van gastlessen en het enthousiasmeren van leerlingen in het basisonderwijs voor techniek.
Om te zorgen voor een passende afstemming onderwijs en arbeidsmarkt is samenwerken en het gezamenlijk nemen van verantwoordelijkheden een voorwaarde. Op het ondernemersontbijt in het gemeentehuis van 21 november aanstaande komt het thema onderwijs arbeidsmarkt aan de orde, waarbij concrete afspraken en vormen van invulling gewenst zijn. Ruim een jaar geleden wilde het bestuur van het PMK de intentie tot samenwerken tussen onderwijs, ondernemers en gemeente wederom vastleggen in een intentieverklaring. Helaas waren er, na decennia van samenwerking, andere overwegingen bij de verantwoordelijk wethouder, die aangaf argumenten te hebben om het ‘anders te gaan doen’ en de intentie-overeenkomst niet te tekenen.

De door het bedrijfsleven opgestelde intentieverklaring gaat uit van samenwerking voor de korte en de lange termijn om interesse bij leerlingen te wekken voor een beroepsgerichte opleiding en de behoefte aan beroepsgekwalificeerden lokaal af te stemmen op de vraag. Daarbij geeft de landelijke overheid ruimte voor lokale inkleuring van het onderwijscurriculum zodat meer opmaat gerichte afspraken mogelijk zijn. Dat past bij de behoefte van de ondernemingen. Een onderdeel van de intentieverklaring hield een verkenning in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar vormen van betaald werk. Een route waarin vooral het PMK dacht van betekenis te kunnen zijn.
Concreet
De samenwerking was gericht op voorlichting, betrokkenheid, het verzorgen van gastlessen en het uitvoeren van doe-opdrachten door leerlingen binnen de bedrijven. Het traject samenwerking onderwijs – bedrijfsleven, bestaat (naast de vormen van reguliere stages) uit:

Afstemming
Tenslotte verplicht de afspraken over samenwerken de onderwijsinstellingen om werk te maken van doorlopende leerlijnen richting een beroepskwalificatie. Kenmerkend voor zo’n doorlopende leerlijn is dat het onderwijs tussen vmbo en mbo onderling is afgestemd, er geen onnodige dubbelingen in het aanbod van de leerstof zitten waardoor leerlingen het onderwijstraject eventueel sneller doorlopen. Winst en extra motivering voor leerlingen.