Het overleg van het bestuur begin september stond lang stil bij de problemen rondom de invoering camerabewaking en besloot ondanks de problematiek met Liander een aantal masten te voorzien van functionerende camera’s, die uitgelezen worden door de Videotoezicht Centrale (VTC) van Huscka Beveiliger. Huschka Beveiliger stuurt tevens de inzet van surveillanten op ’t Heen en Klei Oost aan. Het bestuur besloot zelf nu initiatiefnemer te zijn op het gebied van Onderwijs Arbeidsmarkt en zo snel mogelijk activiteiten te ontplooien. Tenslotte wordt werk gemaakt van het tegengaan van het collegevoorstel om de rotonde bij de entree van ’t Heen (Ambachtsweg) te vervangen door verkeerslichten.
Op 3 september vergaderde het bestuur PMK. Nadat de vakantie-ervaringen zijn uitgewisseld, wordt de agenda vastgesteld. Het eerste agendapunt betreft de stand van zaken camerabewaking. De camera’s zijn nog niet geplaatst of geïnstalleerd. De portefeuillehouder namens het bestuur geeft aan dat Liander slechts 4 masten voorzien heeft van elektriciteit. Planning plaatsing andere electrokasten is onduidelijk. Conclusie van deze vergadering: daar waar er elektriciteit is worden snel camera’s geplaatst. Gefaseerd plaatsen is duurder, maar nu noodzakelijk. Camera’s worden alleen opgehangen indien deze ook functioneel zijn, dus niet in masten plaatsen als er geen elektrische aansluiting is. Aansluiting op elektriciteit via een gevestigd bedrijf in nabijheid mag van gemeente niet en dat gaat het PMK dan ook niet doen. Het verplichte DPIA – beschrijving afspraken en gebruik van de door de camera’s gegenereerde beelden – is akkoord en beschikbaar.
De vergadering constateert dat op het gebied van onderwijs arbeidsmarkt weinig initiatieven het afgelopen jaar binnen de nieuwe gemeentelijke opzet lopen. Het PMK heeft hierover binnenkort overleg met ambtenaar onderwijs van de gemeente Katwijk. Nagetrokken wordt bij de gemeente welke voornemens uit de werkconferentie, die de gemeente bijna een jaar geleden organiseerde, lopen. Het PMK vindt positieve ontwikkelingen op het gebeid van onderwijs arbeidsmarkt belangrijk voor de leden. Gewerkt gaat worden bij dit item met een plan van aanpak, projectgroep en initiatieven op het gebied van oriëntatie-stage, positioneren techniek onderwijs, kennismaking onderwijs bedrijfsleven en extra stagevormen vmbo – mbo. Belangrijk zijn deze initiatieven voor leden Parkmanagement, dus zal het PMK trekker zijn van deze activiteiten.
Namens PMK is dit voorjaar, na een goed gesprek daarover met de voorzitter van de KOV, een voorstel over vormen van samenwerking en afstemming onderwerpen en activiteiten voorgelegd aan het bestuur KOV. Het PMK legde de conceptafspraken vast in een samenwerkingsovereenkomst dat toegestuurd is aan de KOV. Het voorstel afstemming samenwerking komt binnenkort aan de orde in de bestuursvergadering van de KOV. Het PMK wacht de reactie af. De intentie van het PMK is belangenbehartiging voor ondernemers – het PMK stuurt de belangenbehartiging voor ondernemers op ’t Heen en Klei Oost aan – te versterken en vooral onderling af te stemmen.
Verkeer
Het ingenieursbureau waar navraag gedaan is over de aanpak verkeersonderzoek van gemeente suggereert dat het een valide onderzoek betreft, dat echter toewerkt naar de uitkomst: verkeerslichten. Door langzaam verkeer de noordelijke kruising met de N206 te laten vermijden, zoals PMK eerder en meermaals aangaf, is inzet van verkeerslichten met de stremmende werking op de doorstroom onnodig. Dat is geen verkeerstechnische, maar een politieke keuze.
Het PMK besloot eerder de fracties gemeenteraad in de maand september te benaderen en een toelichting te geven over:
Het PMK herhaalt het standpunt dat fietsverkeer vanaf de vestiging van SAG Alutech (Ambachtsweg) op de noordzijde Ambachtsweg richting de wijk Hoornes niet toegestaan dient te worden en derhalve ook niet de op- en afrit N206 mag kruisen. Daardoor zijn geen verkeerslichten voor regulering nodig.
Het PMK vindt daarbij dat er voor het verkeersvraagstuk een integrale aanpak gewenst is waarbij de scoop een groter gedeelte (Hoorneslaan, inclusief kruising Julianalaan) betreft.
Besloten wordt een verkeersdeskundige opdracht te geven het idee van het PMK te laten verwoorden (inclusief de fietstunnel) en in te tekenen op een locatiekaart (visualiseren). PMK benadert daartoe potentiële medestanders om de visie te ondersteunen. Visualiseren ook problematiek/oplossingen elders op het bedrijventerrein. Het PMK vindt tenslotte dat het gemeenteraadslid Jaap Haasnoot (Kies Katwijk) de problematiek en mogelijke oplossingen goed verwoordde. Hij wordt benaderd voor advies/ondersteuning.
PMK is absoluut oneens met de suggestie van wethouder Mostert dat de participatie op dit punt juist verlopen is. Er was geen inhoudelijk overleg en wat PMK inbracht was of zoekgeraakt of is zonder argumentatie of toelichting door de wethouder van tafel geveegd.
Rondvraag
Maandag 15 september vindt het reguliere overleg met de wethouder plaats. De agenda voor dit overleg is in overleg met de gemeente opgesteld en akkoord.
Bij de rondvraag wordt gemeld dat de vestiging van Karwei leeg staat en daarmee vrijkomt. Eigenaar is vermoedelijk de investeringsmaatschappij van Karwei. Gevraagd wordt om aandacht voor een adequate invulling en om dit punt mee te nemen in het overleg met wethouder Knape. Tenslotte is er aandacht voor de vraag in hoeverre het positioneren ’t Heen en Klei Oost binnen Key Region Leiden met de gemeente geagendeerd is. Het is belangrijk dat in dit gremium de bedrijventerreinen en activiteiten in Katwijk herkenbaar genoemd en gepositioneerd worden en niet geafficheerd worden als deel van Leiden.