PMK benadert raad om af te zien weghalen rotonde en invoeren verkeerslichten

Algemeen


Het bestuur van het Parkmanagement Katwijk is onaangenaam verrast over de raadsbrief Verkeer die wethouder Mostert toestuurde aan de leden van de gemeenteraad ter beoordeling, c.q. accordering. De irritatie bestaat uit de planvorming én de vorm van participatie die onvoldoende, niet inhoudelijk en enigszins laconiek door de wethouder in een kort overleg is gevoerd. Het bestuur van het PMK is fel en beargumenteerd tegen het weghalen van de rotonde aan het begin van de Ambachtsweg en het plaatsen van verkeerslichten bij de op- en afritten N206.

“De wethouder heeft onzes inziens op geen enkele wijze de indruk gewekt een serieus gesprek over het collegevoorstel, verwoord in de recente raadsbrief Verkeer, met ons aan te gaan”, aldus voorzitter Henk Oostingh van het PMK. “Het voorstel gaat uit van verkeerslichten bij de op- en afritten N206 bij de Hoorneslaan en Ambachtsweg en het weghalen van de rotonde bij de entree van het bedrijventerrein. Een idee waar we het absoluut niet mee eens zijn”.

Oostingh werkte met de bestuursleden alternatieven uit en deed uitgebreid onderzoek, mede naar een mogelijke fietstunnel onder de Zeilmakerstraat ter hoogte van de huidige rotonde. “Vooral omdat we eerder gevraagd zijn een mening te geven. Een proces dat we serieus namen en met veel energie en inzet deden. Daarbij hebben we vroegtijdig in een uitgebreide mondelinge en een schriftelijk toelichting een (alternatieve) route geschetst voor het langzaam verkeer dat het bedrijventerrein kruist, in- of uitkomt. Vandaar dat we het voorstel niet begrijpen”.

“We voelen ons als gesprekspartner miskend, krijgen de indruk dat de (onderbouwde) opmerkingen en suggesties die we deden en ook op schrift stelden, leidde tot een – tijdens een kort gevoerd gesprek – onvolledige samenvatting van de wethouder en daarmee een onjuiste weergave van onze intentie en aangedragen oplossingen. Antwoorden op onze vragen bleven uit, of waren erg summier”.

Betekenis

De brief van de wethouder suggereert dat de raad deze zomer een beslissing neemt over het door hem toegestuurd voorstel in het zogenaamde Verkeerplan. Vandaar dat het bestuur van het PMK deze week een brief opstelde en verstuurde aan de leden van de raad om af te zien van de voornemens van het college: “Het plaatsen van verkeerslichten bij de op- en afritten N206 en het weghalen rotonde begin Ambachtsweg zijn voor ons niet aanvaardbaar”, is de kern van de brief.

Het PMK is van mening dat de economische betekenis van de bedrijventerreinen en met name bedrijventerrein ’t Heen groot is. De ondernemingen zorgen daarnaast voor werkgelegenheid en maatschappelijke betrokkenheid. Mede vanuit die betrokkenheid is er veel steun vanuit het bedrijfsleven voor initiatieven uit de lokale bevolking, bijvoorbeeld in vormen van sponsoring.

Oostingh: “De argumentatie tegen het invoeren van verkeerslichten en het opofferen van de rotonde bij de entree van bedrijventerrein ’t Heen bij de Ambachtsweg gaven we eerder uitvoerig: het voorstel is geen reële oplossing van het geschetste probleem, te beperkt qua scoop van het onderzoek, het veroorzaakt een toename van verkeershinder en daarmee de bereikbaarheid (kwaliteitsfactor) van de bedrijventerreinen zonder de veiligheid substantieel te vergroten, en getuigt tenslotte van het willen vasthouden aan een visie zonder kennis te nemen van onze argumenten”.

Overvallen

“We werden overvallen door de snelheid in het besluitvormingstraject”, zegt Henk Oostingh. “De info bereikte ons twee weken geleden met de mededeling dat vermoedelijk juli besluitvorming plaatsvindt. Ondanks dat weinig tijd beschikbaar lijkt, heeft het PMK een extern onderzoek c.q. beoordeling van de gemeentelijke aannames en voorstellen gevraagd bij een verkeersdeskundig bureau. Ook werd de optie van een fietstunnel nader onderzocht”.

Inmiddels zijn de raadsleden schriftelijk gevraagd het voorstel niet te volgen en stappen te zetten die rechtdoen aan een passende mobiliteit, veiligheid en het onderhouden op dit punt van een realistische en wederkerige relatie met het georganiseerde bedrijfsleven (echte participatie)”. Dat dit kan bewees het Parkmanagement recent nog door het sluiten van de overeenkomst duurzaamheid met de wethouders Spek en Knape en de samenwerking bij de visie kwaliteitsverbetering ’t Heen.

Foto: Henk Oostingh geeft aan waar een eenvoudige fietstunnel start voor onder de Zeilmakerstraat en ruim voor het benzinestation aan de Ambachtsweg weer het fietspad vervolgt.

Foto in de tekst: door fietsverkeer alleen aan de zuidzijde van de Ambachtsweg toe te staan voorkom je kruising langzaam verkeer met op- en afritten N206