Lokale aanpak verduurzamen bedrijventerreinen met landelijke uitstraling

Algemeen


Door gezamenlijk kennis en krachten te bundelen werken gemeente en bedrijfsleven aan een unieke vorm van verduurzamen van de bedrijventerreinen ‘t Heen en Klei Oost. Van energievoorziening tot de gebouwen en werkprocessen van de ondernemingen die op deze terreinen gevestigd zijn. Een proces waarin de reeds gemaakte concrete stappen uniek te noemen zijn en waardering oogsten bij geledingen zoals Liander en de provincie Zuid-Holland. De ambitie/het doel is om voor het eind van het komend jaar vormen van energie-transitie te realiseren, door de start van drie energiehubs, het creëren van laadpleinen voor de elektrisch aangedreven bedrijfsauto’s, het daarmee tegengaan van netcongestie en het toepassen van slimme vormen van mobiliteit. “Een proces om trots op te zijn”, aldus de in de stuurgroep participerende wethouders Spek en Knape.

Ruim een jaar geleden spraken de beide wethouders, het verzamelde bedrijfsleven vertegenwoordigd door het Parkmanagement Katwijk (PMK) en de betrokken Rabobank Leiden-Katwijk af de krachten te bundelen en letterlijk werk te maken van het verduurzamen van de bedrijventerreinen, waarop ruim 3500 werknemers hun baan vinden. Om een hanteerbare werkvorm te hebben kozen de beide wethouders en het bestuur van het PMK voor een Werk- en Stuurgroep Duurzaamheid, die aan de hand van planvorming en uitvoerbare notities komen met beleidsvoorstellen en concrete plannen. In de werkgroep hebben de projectmanager van het PMK en ambtenaren uit de domeinen economie en duurzaamheid zitting. Het proces wordt geborgd en zo veel als mogelijk is in beleid vertaald door de Stuurgroep met de wethouders en PMK-bestuurders. De betrokkenheid van de Rabobank Leiden-Katwijk, vertegenwoordigd door directeur Marius Hovius, kenmerkt zich door het beschikbaar stellen van kennis, netwerk en desgewenst vormen van financiering.

Energiehub

Op de bijeenkomst van Stuur- en Werkgroep, voorgezeten door wethouder Sonny Spek, donderdag 27 november schetste projectmanager Duurzaamheid Nico Dijkdrent van het PMK de stappen die momenteel gezet zijn en de ambities die op korte termijn verwezenlijkt dienen te worden. “Op de eerste plaats benutten we de door de honderden zonnepanelen op de daken van de bedrijven gewonnen duurzame energie in bruikbare en uitwisselbare energiestromen voor bedrijfsprocessen. Dat gebeurt via slimme routes waarbij we energie opslaan in vrieshuizen, die overdag benut wordt bij de bedrijven die deel uitmaken van een energiehub (een groep bedrijven die samenwerkt bij het benutten en onderling verdelen van duurzaam opgewekte energie). Omdat het parkmanagement de collectieve belangen van de gevestigde bedrijven vertegenwoordigt, is het profijt enerzijds voor de deelnemende bedrijven en anderzijds een groep individuele ondernemers die gebruikmaakt van de laadpleinen voor hun elektrische autopark (vrachtwagen, personenwagens en werkbussen). Een win-win situatie waarbij de duurzaam opgewekte en beschikbaar komende energie geen extra vraag bij de energiebedrijven creëert. Dat betekent het tegengaan van netcongestie, terwijl voor de bestaande bedrijven op ’t Heen en Klei Oost de hoeveelheid beschikbare transportvermogen van energie toeneemt.

“Natuurlijk,” benadrukt Nico Dijkdrent, “vergt een energiehub en het op deze wijze gaan leveren van stroom een goede samenwerking van de participerende bedrijven. Vooral een juridische entiteit die de onderlinge samenwerking en aansprakelijkheden behartigt is hierbij essentieel. Vanuit de kennis van onder andere de Rabobank en het inhuren van specifieke deskundigheid komen we tot concrete en verantwoorde werkvormen die zowel de belangen van de groep als de individuele onderneming behartigt.”

“Samen met de gemeente hebben we bijvoorbeeld de behoefte bij ondernemers gepeild naar toekomstige vormen van mobiliteit. Ondanks dat de gegevens momenteel nog verder uitgewerkt worden, blijkt dat ondernemers een groeiende vraag hebben naar laadpunten/-pleinen voor hun toekomstige mobiliteit. Daarnaast ontwikkelden we vanuit de werkgroep ook alternatieve mobiliteitsvormen, zoals het gaan werken met elektrisch aangedreven (deel)auto’s die via de App gedurende een aantal uren voor gebruik van werknemers van een onderneming gereserveerd kunnen worden voor een vaste prijs per kilometer. Binnenkort staan de eerste auto’s op de terreinen. Dat vermindert het aantal auto’s per onderneming, verwachten we. Daarbij past ook het plan om pakketpost slimmer en op meer duurzame wijze te regelen. Een grote onderneming op ’t Heen krijgt daarin een spilfunctie als verzamelpunt, van waaruit duurzaam de bezorging op ’t Heen en Klei Oost – en het verzamelen van pakketpost – plaatsvindt. Dat reduceert het aantal verkeersbewegingen op het bedrijventerrein fors.”

Duurzame bronnen

Rabobankdirecteur Marius Hovius benadrukte de faciliterende rol van zijn bank bij de processen, de verkenningen vooraf en de haalbaarheidsonderzoeken. Hij pleitte tevens voor het breder trekken van het gebruik van duurzame energie. “Idealiter is in deze situatie een samengaan van gebruik van wind-, zonne-energie en aardwarmte (deze ontlasten het energienetwerk via warmtenetten). Door dit tijdig te onderkennen en mee te nemen in planvorming en onderzoek benut je alle denkbare kansen. Vandaar dat op dit vlak van verduurzamen de samenwerking tussen bedrijfsleven, lokale overheid en kenniscentra zo belangrijk is.”

De wethouders Knape en Spek benadrukten de betrokkenheid van de gemeente Katwijk en zij noemden trots te zijn op de lokale successen. “Een aanpak die we goed moeten communiceren om alle ondernemers mee te nemen en te hen te laten zien dat er gewerkt wordt aan perspectieven om de verplicht gestelde doelen te halen en als onderneming te voldoen aan het predicaat duurzaam en daarmee maatschappelijk verantwoord werken en ondernemen.”