Leerlingen doen een oriëntatie bij een bedrijf naar keuze

Algemeen

Circa vijftig bedrijven uit ’t Heen of Klei Oost gaven 30 maart onderdak en begeleiding aan groepjes leerlingen uit het tweede leerjaar van het (voorbereidend) beroepsonderwijs. Deze oriënterende stagevorm maakt onderdeel uit van een breder programma, waarbij de leerlingen gastlessen kregen en een speciale instructie gekoppeld aan een lesbrief over de mogelijkheden bij de op ’t Heen en Klei Oost gevestigde bedrijven volgden. De bijna tachtig leerlingen bleken hartelijk welkom. Het programma helpt hen bij het kiezen van een beroepsrichting.

Leerlingen in het tweede leerjaar uit het beroepsonderwijs van Vakcollege Rijnmond staan op school voor de keuze in welke richting ze hun opleiding vervolgen: bouw, schilderen, metaal, installatietechniek, etc. In een aantal gevallen ronden ze zelfs in Katwijk hun beroepskwalificatie af. Om hen te helpen bij de keuze organiseert het parkmanagement een oriëntatiestage bij ondernemingen op de bedrijventerreinen. Belangrijk is dat de leerling daarin de route zelfstandig aflegt: op tijd melden bij het bedrijf, kennismaken en werken aan de speciale opdrachten die er deze dag voor hen zijn. Opdrachten die iets zeggen over de bedrijfstak waarbinnen het bedrijf opereert.

Inmiddels was het alweer twee jaar geleden dat het parkmanagement samen met Vakcollege Rijnmond een oriëntatie-ochtend voor leerlingen van 14 of 15 jaar bij de bedrijven in Katwijk organiseerden. Een voor de leerlingen belangrijk moment dat past in een schoolprogramma om de keuze te ondersteunen. Welke richting de leerling ook kiest: over een klein aantal jaren komt men beschikbaar op de arbeidsmarkt met een beroepskwalificatie.

Ervaring

Het programma is een daadwerkelijke oriëntatie bij een bedrijf naar keuze. Door mee te draaien en onder begeleiding opdrachten bij het bedrijf uit te voeren, krijgt de leerling meer inzicht en doet men reële ervaringen op. Deze opdrachten bestaan uit een rondleiding en kennismaking, het uitvoeren van branche-gerelateerde opdrachten, en speciale klusjes. Zo sleutelden leerlingen aan motoren en deden opdrachtjes met een lasrobot, de constructie van liften, het plannen van busreizen en het onderhoud doen aan schepen. Tevens bezocht een aantal leerlingen een bouwplaats, voerden ze logistieke werkzaamheden uit, of deden schilderwerkzaamheden.  Vooraf op school zijn de bezoekjes voorbereid en draaiden de leerlingen een aantal gastlessen. Achteraf maken de leerlingen een verslag.

“De oriëntatiestage was een groot succes,” aldus de leerlingen. “Uit het schoolgebouw en bij een bedrijf over de vloer spreekt aan”, zegt Dennis. “Daarbij ervaar je hoe interessant een baan is bij een van de vele ondernemingen hier in de buurt.”