Kleinschalige horecavormen passen bij een divers publiek

Algemeen

Lokale economie: “Ondanks dat de coronaperiode er bij de horecaondernemers inhakte, werken we als Horecavereniging Katwijk aan een lokaal aantrekkelijk en gastvrij aanbod. Gelukkig ondersteunde de gemeente ons door in te haken op een ruimere terrasbehoefte. Daarnaast wensen we mogelijkheden voor kleinschalige evenementen als onderdeel van een meer individuele aanpak door een horecaondernemer. Tenslotte dient Katwijk zich wat moderner te positioneren, want we zijn meer dan een familiebadplaats.”

Het scheidend bestuurslid Jan Haasnoot (67) van de Horecavereniging Katwijk, na zeven jaar stopt hij als penningmeester, ervaart de relatie met de gemeente als constructief. “Vooral met de ambtenaren die meedenken en helpen oplossingen te vinden,” zegt hij. “Want het horecagilde kende stormachtige tijden. Een beetje extra wind in de rug hebben we hard nodig. Vandaar liefst nog zo snel mogelijk meer ruimte voor een soepele invulling van het evenementenbeleid voor horecaondernemers met een leuk idee of een uitnodigende activiteit. Dat hoeft niet gemeente breed, maar vraagt om het verlenen van maatwerk.”

“Met zo’n 110 leden is de horecavereniging actief in de belangenbehartiging, het organiseren van leuke activiteiten voor het publiek en het beter positioneren van Katwijk als een aantrekkelijke gemeente om te verblijven en te recreëren. En met een iets ruimer beleid maken we ons dorp nog aantrekkelijker,” benadrukt horecaondernemer Jan Haasnoot.

“Als horecavereniging, iedere horecaondernemer in ons dorp is lid, staan we voor de belangen van alle ondernemers in deze sector in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Een groot gebied met een brede variëteit aan horeca-instellingen: van cafés, restaurants en strandexploitanten tot hotels en pensions. We promoten niet alleen onze bedrijfstak, maar ook Katwijk als sfeerrijk en interessant verblijfsgebied.”

“We zijn tevens actief bij wat grootschaligere evenementen – zoals een horecamarkt in het centrum van ons dorp – en in het promoten van de gemeente. Zo dragen we bij aan de kosten voor de marketingorganisatie, zoals deze nu vanuit Leiden Marketing vorm krijgt. We pleiten daarbij voor een meer realistisch imago en zien veel in de kracht van arrangementen op het vlak van horeca, musea en culturele activiteiten. Die arrangementen kunnen tevens inhaken op andere initiatieven of bezienswaardigheden in de streek.”

Gezelligheid

“De gemeente is groter dan alleen het centrumgebied,” benadrukt Jan Haasnoot. De ontwikkelingen aan het Valkenburgse Meer vindt hij daarbij een mooi voorbeeld. “Een aantrekkelijk en uitnodigend bezoekersgebied met diverse mogelijkheden en een gezellige horecavorm die een toegevoegde waarde geeft aan een positieve beleving van de bezoekers. Een goed voorbeeld voor de rest van Katwijk.”

Anderzijds waardeert hij de wat kleinere initiatieven, zoals op het Emmaplein. Juiste deze kleinschalige horecavormen passen bij een divers publiek en brengen gezelligheid in het centrum.

“Ik vind dat er zeker in het centrumgebied wat meer horecavormen bij mogen. Een echt goede ‘Italiaan’ of eetcafé in een van de leegstaande winkelpanden verrijkt mijns inziens het gehele centrum.” Tenslotte ziet hij het Andresplein, met extra ruimte voor terras, als een prima locatie voor meerdere uitvoeringen of muzikale evenementen.

Foto Jan Haasnoot op het Emmaplein