Coalitiepartijen DURF, SGP en CU toch achter plan verkeerslichten entree t Heen?

Algemeen


Het Parkmanagement Katwijk heeft vroegtijdig bezwaar gemaakt tegen het plaatsen van VRI’s op de kruisingen van de N206 bij de entree bedrijventerrein ‘t Heen. Het bezwaar is dat de doorstroom voor het verkeer en de bereikbaarheid van het bedrijventerrein verslechterd en daarmee de kwaliteit van de terreinen afneemt. Op meerdere manieren heeft het PMK deze bezwaren kenbaar gemaakt en alternatieve oplossingen aangedragen middels door een verkeersdeskundige opgestelde rapporten. Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid toont bijvoorbeeld aan dat rotondes veiliger zijn dan VRI-kruispunten (verkeerslichten). Toch stelt het college van B&W het weghalen van de rotonde bij entree Ambachtsweg voor en deze te vervangen door een serie verkeerslichten.

Het bedrijfsleven is en voelt zich niet gehoord door de wethouder die het Verkeersplan donderdag 18 december in stemming brengt en hoopt op een meerderheid van de huidige coalitie in de raad. Dit ondanks het advies van nagenoeg de gehele oppositie eind november inde raadscommissie om de planvorming terug te sturen naar de tekentafel en een traject van participatie met belanghebbenden aan te gaan.

Het georganiseerde bedrijfsleven (PMK en KOV) begrijpt niet dat een voor ondernemers zo belangrijk issue zonder inhoudelijk overleg of een vorm van participatie besloten gaat worden. Het PMK maakte in november de bezwaren kenbaar en vroeg begrip bij raad- en collegeleden dat eerst goed inhoudelijk overleg noodzakelijk is. Om die discussie te voeren liet het PMK drie rapporten door een aan de TH Delft afgestudeerde verkeersdeskundige opstellen waarin aangetoond wordt dat:

  • Verkeerslichten niet de oplossing zijn,
  • Er alternatieven liggen,
  • Het langzaam verkeer op het bedrijventerrein zo min mogelijk wegen moet kruisen
  • Het langzaam verkeer zeker niet via de noordelijke route middels een fietspad tweemaal de op- en afrit van de N206 dient te kruisen.
  • Er een veiliger alternatief aan de zuidzijde van de Ambachtsweg ligt.

Vestigingsbeleid

De in de regio actieve werk- en stuurgroep bedrijventerreinen constateren dat ruimte voor bedrijven steeds schaarser wordt, maar dat voor vestiging wel kwalitatieve factoren van groot belang zijn. Daartoe behoren goede bereikbaarheid en gekwalificeerd personeel. Het PMK spant zich al jaren in om deze factoren te optimaliseren. Daarnaast bespreken ze mogelijkheden voor starters en enthousiasmeren ondernemers in (nieuwe) innovatieve trajecten.

In dat kader ervaren het bestuur van het PMK het als betreurenswaardig dat de bereikbaarheid van ’t Heen nu met verkeerslichten lijkt te verminderen. “Het is niet alleen onze mening, maar we vroegen deskundigen een onderzoek te verrichten waarbij onze argumenten ondersteund werden,” aldus een woordvoerder van het bestuur. Daarbij komt dat we verwachtten dat de verantwoordelijk wethouder tenminste een gesprek met ons zou aangaan. In de stukken voor de raadsvergadering van 18 december staat dat dit tweemaal gebeurde. Helaas vond een inhoudelijk overleg met het bestuur PMK niet plaats, ondanks de toezegging van de wethouder na de inspraakronde begin november.

“We gaven bestuurders en raadsleden aan, ook in een toelichting in de raadscommissie, dat ondernemers breed vertegenwoordigd in het PMK, maar ook nadrukkelijk individuele ondernemers gevestigd in ’t Heen, het weghalen van de rotonde en het gaan plaatsen van VRI’s (verkeerslichten) onwenselijk vinden. Het bedrijfsleven geeft werk aan ruim 3500 medewerkers, sponsort veel activiteiten van clubs en maatschappelijke organisaties, verdient voor velen een inkomen en voelt zich niet gehoord. Participatie vond niet plaats”.

Onderzoek

Om niet alleen een mening te ventileren, liet het PMK een onderzoek verrichten en stuurde eerder een notitie aan de raadsleden. Een eerdere visie/meningsvorming van het PMK over dit onderwerp raakte bij de gemeente zoek. Vandaar de onderzoeksrapporten verkrijgbaar zijn bij het secretariaat van het PMK.

Het bestuur van het PMK gaf ruim twee jaar geleden over de veiligere afhandeling van het langzaam verkeer al aan – voordat er sprake was van VRI’s en er geen betrokkenheid meer met de ondernemers gezocht werd – dat ze een brede aanpak willen bij het afhandelen van het langzaam verkeer in ’t Heen en voor wat betreft de afhandeling Hoorneslaan.