Blijft ’t Heen verantwoord bereikbaar

Algemeen


In de derde week van oktober staat het tweede overleg gepland met Bureau Buiten, dat op verzoek van het college van B & W een onderzoek doet naar de kwaliteit bedrijventerreinen en aanvullend komt met een visie gericht op een kwaliteitsverbetering van ’t Heen. Tijdens het overleg van het bestuur PMK van 9 oktober jl. bereidde de bestuursleden deze bijeenkomst voor en verwoordde een reactie over de procesgang, die aanstaande maandag in het overleg met wethouder Knape aan de orde komt. In dat kader formuleerde het bestuur nogmaals de zorgen over de mogelijke verkeersontwikkelingen rondom de voorziening van Q-buzz op ’t Heen. Tenslotte evalueerde het bestuur de ALV van september.

In een terugblik op de ALV was de conclusie dat de opkomst tijdens de tweede bijeenkomst naar tevredenheid was en deze bijeenkomst uiterst gastvrij plaatsvond bij garage Dijksman. Leden weten het parkmanagement goed te vinden als er vragen of bepaalde kwesties zijn en mandateren het bestuur de ontwikkelingen te volgen op de gebieden van kwaliteit, ontwikkeling bedrijventerreinen, beveiliging en onderwijs arbeidsmarkt. Een belangrijk issue is duurzaamheid, waarin het PMK het voortouw neemt en samen met de gemeente en een aantal stakeholders werkt aan concrete oplossingen en invulling.

Door het gaan organiseren van kwartaalbijeenkomsten, soms met een bedrijfsbezoek voor alle aanwezigen, hoopt het bestuur de binding met de leden te verdiepen. Op de ALV is dit vastgesteld en zijn de data van de bijeenkomsten gecommuniceerd. In de komende nieuwsbrieven wordt een uitnodiging gepubliceerd en een toelichting op het programma gegeven. Het bestuur volgt de ontwikkelingen rondom het operationeel maken van de camerabewaking nauwlettend. Liander gaf aan te starten met de stroomvoorziening op de netkasten. Wachten nu is het op de verbinding die KPN gaat leggen met de VTC (videotoezicht centrale) waar de camerabeelden uitgelezen gaan worden. Per mast is een huisnummer nodig. De gemeente heeft dit echter nog niet geregeld. Daartoe is een speciaal overleg half oktober.

Concreet

Het Project Duurzaamheid is gestart op uitvoeringsniveau en een aantal concrete ontwikkelingen vinden plaats. Een onderdeel is de start van het project Koplopers (zie elders). Om de samenwerking tussen het parkmanagement, de gemeente en stakeholders uit te lijnen, is een organogram opgesteld. Wel vraagt de voorzitter van het PMK het organogram zo aan te passen dat duidelijk blijkt dat het gaat om de aansturing gemeenschappelijke aanpak Duurzaamheid op de bedrijventerreinen namens gemeente, PMK en stakeholder(s). De aansturing van ons project Duurzaamheid ligt bij bestuur PMK.

De vervolgsessie (2e werksessie) met Bureau Buiten staat gepand op donderdag 17 oktober. De kansen- en opgave kaart is eerder rondgestuurd, waarop het bestuur PMK reageerde dat sommige indelingen/inkleuring niet klopte. Het bestuur vraagt met spoed om een agenda en een aangepaste kansenkaart, zodat het overleg op 17 oktober zinvol plaats kan vinden. Belangrijk is om namens de ondernemers hierbij de vinger aan de pols te houden. Het punt staat eveneens geagendeerd in het overleg met de gemeente van 14 oktober. Een vraag die daarbij weer aan de orde komt: Wat doet de gemeente tegen de groei aan kleine halletjes (zonder vormen van werkgelegenheid). Welk Vestigingsbeleid?

Reconstructiewegen

In dat kader past ook de vraag over de status van het vervolg reconstructiewegen op ’t Heen. Nadat de wethouder bijna een jaar geleden aangaf dat er geld gereserveerd was voor een vervolgaanpak voor de reconstructiewegen, maar dat het onderdeel werd van een overkoepelende (integrale) aanpak (inclusief parkeerbeleid) en dat een beleidsambtenaar het voorbereidt, is er niets meer vernomen.

Al langer heeft het bestuur vragen gesteld over de verkeerstechnische ontwikkelingen en daarbij suggesties aangereikt over fietsroutes op onze terreinen, het verbeteren van gevaarlijke kruisingen en bijvoorbeeld het realiseren van oplossingen voor de risico’s voor het verkeer na de komst van een wasstraat aan de N206.

Vooral het effect van de komst van een parkeer- en oplaadvoorziening van de bussen van Qbuzz blijft een prangende vraag bij het PMK. Als er tientallen bussen meermaals per dag van en naar hun parkeervoorziening, c.q. oplaadstation gaan aan de noordwestkant van ‘t Heen zal dat volgens het bestuur van het parkmanagement effect hebben op de bereikbaarheid en op de verkeersstromen op ’t Heen (en aanpalende delen van de gemeente). Eerder zegde de wethouder te komen met een toelichting op deze ontwikkelingen en de gelopen route van een vestigingsvergunning (waarin verkeerseffecten meegerekend moeten zijn) informatief te delen met het bestuur PMK. Daarnaast vraagt het bestuur zich af of zo’n groot laadstation effect heeft op de lokale beschikbaarheid aan energie.

Na het formele deel van het Bestuursoverleg vond er overleg plaats met vertegenwoordigers van de Rabobank, die enthousiast zijn over de aanpak Duurzaamheid, de samenwerking daarin en vooral de concrete vertaalslag naar beleid en uitvoering. Binnen de gemeentelijke samenwerking op het gebied van Duurzaamheid – aanpak plus uitvoering – doet de Rabobank mee met middelen, kennis en concrete invullingen.

Onderste foto: Marc Dijksterhuis (l) van de Rabobank en voorzitter Henk Oostingh