Na de verkennende behandeling van het raadstuk over de kredietverlening ter herinrichting van het kruispunt Ambachstweg en de op- en afritten van de N206 gaf wethouder Gerard Mostert aan in het vervolg over de ontwikkelingen en verdere voorstellen op het niveau van uitvoering op te trekken met het Parkmanagement Katwijk (PMK). “We doen dat door een fysiek overleg en niet per mail of telefoon”, benadrukte hij. “Dat is efficiënter er bevordert vooral de samenwerking”. Vooraf aan de inhoudelijke behandeling sprak voorzitter Henk Oostingh van het PMK in en informeerde hij de raadsleden over het standpunt van de ondernemers op ’t Heen en Klei Oost.
Elders op deze site staat aangegeven wat het PMK van mening is over de afhandeling van het langzaam verkeer op ’t Heen en vooral de voorstellen om het verkeer te regelen met verkeerslichten en het weghalen van de rotonde bij de entree van bedrijventerrein ’t Heen. In een vlot betoog verwoordde Henk Oostingh de mening van het PMK en beantwoordde vragen van de raadsleden tijdens deze raadscommissie. Zijn bezwaar richtte zich op het gebrek aan participatie – ‘ons onderzoek is bij de gemeente zoekgeraakt en de ambtenaren die destijds aangaven enthousiast te zijn werken niet meer voor deze gemeente’ – en vooral de benadering van het vraagstuk. Oostingh: “Bekijk de problematiek van verkeersafhandeling en het veiliger maken van routes voor langzaam verkeer over een groter gebied en betrek in ieder geval het gehele bedrijventerrein bij het vinden van oplossingen. Ook wij zijn voor veilige routes en stellen voor zo min mogelijk verkeer te laten kruisen. Dat zijn namelijk de punten van risico of gevaar. Vandaar dat we vanaf de entree van fietsverkeer vanaf de fietsbrug naar Rijnsburg het fietsverkeer willen geleiden naar de zuidzijde van de Ambachtsweg en dat doortrekken naar de Hoosneslaan. Desgewenst verbreden we deze route en voorzien we het traject van een fietstunnel onder de Zeilmakerstraat. Dat betekent het weghalen van het fietspad aan de noordzijde en daarmee het weghalen van de gevaarlijke kruisingen met de op- en afritten N206”.
Oplossingen
Wethouder Mostert gaf aan dat de communicatie en aanpak vanuit de gemeente naar het PMK beter kan en dat ervan af nu concreet samengewerkt gaat worden bij het verkennen van oplossingen. Daarnaast werkt de gemeente aan een nieuw fietspad dat de oost-west verbinding bevordert vanaf een nieuwe fietsbrug uit Rijnsburg langs het Additioneel Kanaal over ’t Heen, dat gebruikmaakt van de fietstunnel onder de N206. “En een oversteek voor langzaam verkeer ter hoogte van de Blekerstraat naar de Helmbergerweg in de wijk Hoornes is ook een optie.”
De wethouder betoonde dat het hem gaat om de combinatie van betere bereikbaarheid van het bedrijventerrein en veilige routes. “Het verkrijgen van een krediet voor verder onderzoek, inclusief de mogelijkheid van regulering door verkeerslichten, ligt nu voor aan de raad.”
foto: Henk Oostingh links bij inspreken raadscommissie